مقالات

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

از آنجایی که مولتی ویتامین ها حاوی ترکیبی از ویتامین های محلول در آب و چربی هستند، به طور کلی برای جذب بهینه بهتر است آنها را همراه با غذا مصرف کنید.

نظرات متفاوتی درباره بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین وجود دارد – صبح یا شب. 
برخی معتقدند مصرف مولتی ویتامین حاوی B12 در صبح با معده خالی برای کمک به جذب مفید است.

با این حال، مولتی ویتامین‌ هایی که حاوی ویتامین‌ های محلول در چربی هستند، احتمالاً هنگام مصرف با غذا، چه در صبح و چه در شب، مؤثرتر هستند، زیرا بدن شما برای جذب آنها به چربی نیاز دارد.

اگر در مورد زمان مصرف مولتی ویتامین مطمئن نیستید، با یک متخصص تغذیه در مورد بهترین زمان برای خود صحبت کنید.

چرا باید مولتی ویتامین مصرف کرد؟

شایان ذکر است که همه افراد به مولتی ویتامین نیاز ندارند. در واقع، برخی از افراد ممکن است بهتر باشند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را از غذاهای کامل به جای مولتی ویتامین دریافت کنند. با این حال، برخی از افراد ممکن است مزایای سلامتی را از مصرف مکمل های ویتامین تجربه کنند. 
این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد :

1- افراد میانسال و مسن :

  با افزایش سن، بدن افراد در جذب ویتامین D، ویتامین B12 و کلسیم کمتر مهارت پیدا می کند. این می تواند به سلامت استخوان ضعیف و مستعد شدن به شکستگی منجر شود. مولتی ویتامین ممکن است به رفع برخی از این مشکلات کمک کند.

2- گیاهخواران یا وگان ها :

 رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری می تواند مفید باشد، اما همچنین می تواند بدن را کمی از ویتامین های B12 و D، همراه با مواد معدنی حیاتی مانند آهن، کلسیم و روی کم کند. مصرف مولتی ویتامین ممکن است به جلوگیری از این کمبودها کمک کند.

3- کسانی که جراحی برای درمانچاقی انجام داده اند:

 جراحی لاغری می تواند برای کسانی که از چاقی رنج می برند مفید باشد. با این حال، بسیاری از کسانی که جراحی انجام داده اند ممکن است متوجه شوند که بدن آنها دیگر مواد مغذی را از غذا به طور موثر جذب نمی کند. مصرف مولتی ویتامین ممکن است به بهبود سطوح ویتامین های حیاتی در بدن کمک کند.

4- افرادی که رژیم های محدود کننده دارند:

 برخی از افرادی که رژیم های کم کالری و محدود دارند ممکن است ویتامین های ضروری را از دست بدهند . هنگامی که یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی توصیه می شود، یک مکمل مولتی ویتامین ممکن است به رژیم گیرندگان کمک کند تا تمام نیازهای ویتامین خود را برآورده کنند.

مولتی ویتامین هاباید حاوی چه چیز هایی باشند؟

13 ویتامین ضروری برای بدن وجود دارد. اینها به دو دسته محلول در چربی و محلول در آب تقسیم می شوند.

ویتامین های محلول در چربی برای جذب بدن به چربی نیاز دارند. این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K هستند. مقادیر اضافی ویتامین های محلول در چربی در بدن ذخیره می شود.

ویتامین های محلول در آب برای جذب بدن به چربی نیازی ندارند. و برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، بدن ویتامین‌های محلول در آب اضافی را ذخیره نمی‌کند، بنابراین باید روزانه غذاهای حاوی ویتامین‌های محلول در آب مصرف کنید.

ویتامین های محلول در آب عبارتند از:

  • بیوتین
  • ویتامین B6 و B12
  • ویتامین سی
  • اسید فولیک
  • اسید پانتوتنیک
  • نیاسین
  • ریبوفلاوین
  • تیامین
  • اسید اسکوربیک

اکثر مولتی‌ویتامین ها حاوی ترکیبی از این ویتامین های ضروری به همراه سایر مواد هستند.

مصرف روزانه مولتی ویتامین ها

مصرف روزانه یک ویتامین می تواند راهی عالی برای تضمین سلامت و تندرستی مطلوب باشد. برای مواد مغذی انتخابی خود در نظر بگیرید ، از جمله:

  • مولتی ویتامین روزانه
  • مکمل های ویتامین D3
  • مکمل های ویتامین B6
  •  مکمل های ویتامین B12
  • مکمل های روغن ماهی امگا 3

مضرات مصرف بیش از اندازه ی مولتی ویتامین ها

مصرف بیش از حد مولتی‌ویتامین‌ها همانند هر مکمل دیگری ممکن است برای برخی افراد مضر باشد. در زیر چند مضرات احتمالی مصرف بیش از حد مولتی‌ویتامین‌ ها آورده شده است:

  1. اوردوز ویتامین:
    مصرف بیش از حد ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین‌های قابل حل در چربی مانند ویتامین A، D، E و K، می‌تواند منجر به اوردوز ویتامین شود. این وضعیت هنگامی رخ می‌ دهد که مقدار بیش از حد ویتامین‌ها در بدن تجمع پیدا کند. این ممکن است عوارض جدی مانند تهوع، استفراغ، سردرد، تشنج، ضعف عضلانی، خونریزی زیاد، و حتی آسیب به سیستم عصبی و کلیه‌ها را ایجاد کن
  2. تداخل با داروها:
    برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است با داروهای خاص تداخل کنند و عوارض جانبی جدی به دنبال داشته باشند. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین K ممکن است با داروهای مربوط به رقیق کردن خون تداخل کند و خونریزی زیاد را تسریع کند.
  3. آسیب به کبد:
    برخی مولتی‌ویتامین‌ها حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های محلول در آب هستند. مصرف بیش از حد این ویتامین‌ها ممکن است به کبد آسیب برساند، به خصوص در افرادی که مشکلات کبدی دارند یا داروهای مشابهی مصرف می‌کنند.
  4. عوارض گوارشی:
    مصرف بیش از حد مولتی‌ویتامین‌ها می‌تواند عوارض گوارشی ناشی از تحریک معده و روده‌ها را شامل شود. این شامل علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و اختلالات معده است.
  5. عوارض آلرژیک:
    برخی افراد ممکن است به یک یا چند ماده درون مولتی‌ویتامین‌ها حساسیت داشته باشند و عوارض آلرژیک مانند آنافیلاکسی (تورم آنفیلاتیک)، خارش و آسم را تجربه کنند.

توصیه می‌شود قبل از مصرف هر نوع مولتی‌ویتامین یا مکمل غذایی دیگر، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین راهنمایی را برای نیازهای خاص شما دریافت کنید. همچنین، رعایت دستورات مصرف موجود در بسته‌بندی محصول و رعایت حداقل و حداکثر مقادیر توصیه شده مهم است.

کلام آخر

مصرف مولتی‌ویتامین‌ها به عنوان یک مکمل غذایی ممکن است برای افرادی که رژیم غذایی نا متعادل دارند، در دوران بارداری و شیردهی، برای افرادی که نیاز معدنی و ویتامینی افزایش یافته دارند (مانند ورزشکاران) یا برای افرادی که از نقص ویتامینی خاصی رنج می‌برند، مفید باشد.
اما قبل از مصرف هر نوع مکمل غذایی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مکمل‌ها مناسب و مطابق با نیازهای شما هستند و در مصرف آن ها زیاده روی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *