مقالات

آیا واکسن HPV برای بالای 26 سال ارزش دارد؟

واکسن HPV چیست و چگونه کار می کند؟

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در برابر ویروس های مقاربتی مانند HPV محافظت می کند.

دریافت این واکسن سلول های شما را تحریک می کند تا آنتی بادی هایی تولید کنند که به ویروس متصل شده و از عفونت های بیشتر در بدن شما جلوگیری می کند.
گونه های مختلف HPV وجود دارد، اما تنها بخش کوچکی از آن باعث نگرانی است.

سویه‌ های پرخطر می‌ توانند منجر به بیماری‌ هایی مانند سرطان شوند، در حالی که سویه‌ های کم خطر می‌ توانند باعث زگیل تناسلی شوند. بررسی اینکه آیا می توانید واکسن‌HPV را دریافت کنید تا از بروز این شرایط جلوگیری کنید بسیار مهم است.

واکسن HPV می تواند از چه چیزی محافظت کند؟

واکسن های HPV (واکسن علیه ویروس پاپیلومای انسانی) برای محافظت در برابر عفونت‌ های ناشی از ویروس HPV استفاده می‌ شود. ویروس HPV یک عامل عفونتی است که به طور اصلی از طریق تماس جنسی منتقل می‌ شود.
این ویروس می‌ تواند منجر به عفونت‌ های جنسی مانند زگیل و شریان سرطانی رحم (سرطان گردن رحم)، و ازجمله سرطان های دیگر مرتبط با آلت تناسلی مانند سرطان آنوس، دهانه رحم، واژن و قسمتی از دهان و گلو شود.

واکسن HPV می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به این عفونت‌ها و سرطانهای مرتبط با HPV موثر باشد. با ایجاد پاسخ ایمنی در بدن، واکسن به حفاظت از فرد در برابر نوع‌ های مشخصی از ویروس HPV که اغلب به عنوان عامل‌های سرطانی شناخته می‌شوند، کمک می‌کند.
واکسن‌ها معمولاً برای محافظت در برابر چندین نوع مختلف ویروس HPV توصیه می‌شوند.

مهمترین هدف از واکسیناسیون HPV، پیشگیری از سرطان گردن رحم است. همچنین، می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان های دیگر مانند سرطان آنوس، دهانه رحم، واژن و قسمتی از دهان و گلو نیز مؤثر باشد.

انواع واکسن های HPV که در حال حاضر موجود است عبارتند از Cervarix، Gardasil-4 و Gardasil-9.آنها در پیشگیری از سرطان دهانه رحم و عفونت های مرتبط با HPV موثر هستند.

اکثر موارد سرطان دهانه رحم با عفونت HPV در دستگاه تناسلی مرتبط است. یک مثال التهاب مکرر دهانه رحم به دلیل عفونت سلول های سنگفرشی پوشاننده این ناحیه و همچنین تغییرات سلولی مضر در اندام تناسلی است.

مطالعات اخیر نشان داده اند که مصرف این واکسن شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا 70 درصد کاهش می دهد.

شرایطی که واکسن HPV می تواند در برابر آنها محافظت کند عبارتند از:

  • سویه های پرخطر مانند نوع 16، 18، 31، 33، 45، 52، 58 (می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند)
  • سویه های کم خطر مانند نوع 6 و 11 (می توانند باعث زگیل تناسلی شوند)

بهترین زمان برای دریافت واکسن

واکسیناسیون HPV بهتر است در سنین جوانی انجام شود، قبل از اینکه فرد در تماس جنسی قرار بگیرد و بیشتر در سنین نوجوانی توصیه می‌شود. ایده آل‌ترین زمان برای تلقیح واکسن در دوران نوجوانی است.

بهترین زمان برای اینکار پیش از دخول به فعالیت جنسی و قبل از اینکه فرد هرگونه عفونتی با ویروس HPV را بگیرد است.

اگرچه واکسن در سنین بالاتر نیز توصیه می‌ شود، اما تأثیرات حفاظتی آن کمتر است. زیرا احتمال ابتلا به ویروس HPV و سرطانهای مرتبط با آن در این سنین بالاتر افزایش می‌ یابد.

با این حال در برخی موارد، واکسن ممکن است به افراد بالای 26 سال توصیه شود به ویژه افرادی که در معرض خطر بالایی قرار دارند. (مانند افرادی که همسر یا شریک جدیدی دارند که عفونت داشته باشد یا دارای تاریخچه عفونت‌ های جنسی یا پارتنر‌ های جنسی بیشتری داشته باشند).

آیا هنوز هم می توانیم واکسن HPV را بعد از 26 سالگی دریافت کنیم؟

واکسن HPV برای مردان و زنان از سن 9 تا 26 سالگی توصیه می شود.

به طور ایده آل قبل از هر نوع فعالیت جنسی تجویز می شود، همچنین این قضیه ثابت شده است که این واکسن برای کسانی که تا سن 12 سالگی یا Cervarix یا Gardasil مصرف می کنند، موثرتر است.

همانطور که گفته شد، شما همچنان می توانید واکسن را پس از 26 سالگی و پس از فعال شدن جنسی دریافت کنید. احتمال اینکه کمتر موثر باشد وجود دارد زیرا ممکن است قبلاً در معرض HPV قرار گرفته باشید.

اما با این وجود هنوز نوعی محافظت را در مقایسه با عدم واکسینه نشدن ارائه می دهد.

در سال های اخیر سازمان غذا و داروی آمریکا سن تایید شده برای دریافت واکسن را به 45 سال افزایش داده است. بنابراین اگر از 26 سالگی گذشته و هنوز علیه HPV واکسینه نشده اید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید تا مزایا و معایب انجام این کار را در نظر بگیرید.

دریافت واکسن حتی پس از سن توصیه شده احتمالاً مفید خواهد بود زیرا همچنان می تواند از شما در برابر سویه های جدی تر HPV محافظت کند.

اگر از قبل HPV داشته باشم هنوز هم می توانم واکسن را دریافت کنیم؟

در صورتی که قبلاً مبتلا به HPV تشخیص داده شده و آلوده شده اید، ممکن است همچنان بتوانید واکسن را دریافت کنید. این به این دلیل است که شما همچنان می توانید از سویه های HPV که در آینده مضرتر هستند محافظت کنید.
با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که واکسن شما را از HPV درمان نمی کند. برای موارد خفیف تر، عفونت با پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما برطرف می شود.

اواکسن می تواند از بیماری های جدی مانند سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. اما جایگزین نیاز به انجام آزمایش پاپ اسمیر یا غربالگری سرطان دهانه رحم هر سه سال یک بار نیست.

آزمایش پاپ اسمیر برای زنان بالای 21 سال توصیه می شود تا تغییرات سلولی غیر طبیعی (پیش سرطانی) در دهانه رحم را بررسی کنند.

چه کسانی نباید واکسن را دریافت کنند؟

استفاده از این واکسن برای افراد زیر توصیه نمی شوند:

  • زنان حامله
  • کسانی که واکنش تهدید کننده به هر یک از مواد تشکیل دهنده این واکسن را داشته اند.
  • کسانی که به مخمر حساسیت دارند.

کلام پایانی

در اغلب کشور ها، واکسن HPV برای افراد بین 9 تا 26 سال توصیه می‌شود، به ویژه قبل از وقوع هرگونه عفونت ویروسی HPV یا تماس جنسی.

توصیه‌ هایی که در مورد واکسن HPV (واکسن علیه ویروس پاپیلومای انسانی) و بالای 26 سال قابل اعطا بودن آن داده می‌شد. با این حال، ممکن است در هر کشور و بسته به شرایط محلی و سیاست‌ های سازمان‌ های بهداشتی متفاوت باشند.

بنابراین، بهترین راه حل برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد واکسن و سن مجاز برای انتخاب آن، مراجعه به مراکز بهداشتی یا مشاوره با پزشک خود است.
آن‌ ها می‌ توانند شما را در مورد توصیه‌ های مشخص برای شرایط و وضعیت خاص شما راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *